Beklenenden Önce Geldi! Türkiye, 4.5G Yerlilik Hedefini Nasıl Aştı? Sırada 5G Var
Türkiye, telekomünikasyon sektöründe yerli ve milli teknoloji kullanımını artırma hedeflerinde önemli başarılar elde etti. Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı ile Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu (BTK) tarafından açıklanan 2025 Yılı Faaliyet Raporu’na göre, 4.5G mobil şebekelerinde yerlilik oranı beklentilerin üzerine çıktı ve 5G teknolojileri için daha iddialı hedefler belirlendi.
1 Nisan 2016’da devreye alınan 4.5G altyapı yatırımlarında, işletmecilere yerli malı belgeli ürün kullanma zorunluluğu getirilmişti. Bu yükümlülük, ilk 4 yıl için en az yüzde 30, sonraki 4 yıl için yüzde 40 ve üçüncü 4 yıl için yüzde 45 olarak belirlenmişti. Yapılan çalışmalar neticesinde, 2016’da sadece yüzde 1 seviyesinde olan yerlilik oranı, geçtiğimiz yıl sonu itibarıyla yüzde 51’e ulaştı. Böylece, 2028 yılı için belirlenen yüzde 45’lik 4.5G yerlilik oranı hedefi, öngörülenden çok daha önce aşılmış oldu. Bu başarı, yerli üretim ve KOBİ desteği açısından kritik bir dönüm noktasıdır.
4.5G’de kazanılan bu değerli deneyim, Türkiye’nin 5G teknolojilerindeki yerlileşme hedeflerini daha da yükseltti. 1 Nisan 2026’dan itibaren geçilmesi planlanan 5G yetkilendirmesi kapsamında, ilk yıl en az yüzde 50, ikinci yıl yüzde 55 ve sonraki yıllarda en az yüzde 60 yerlilik oranı hedefleniyor. Bu yükümlülükler, 30 Nisan 2029 tarihine kadar geçerli olacak ve işletmecilerin 5G mobil özel şebekelerinde kullanacakları radyo ünitesi yazılımından çekirdek şebekeye, transmisyon altyapısından temel radyo ünitesine kadar tüm teçhizatı “Milli Haberleşme Ürünü” tanımına uygun yerli ürünlerden sağlamasını şart koşuyor.
yrıca, yerel KOBİ’lerin telekomünikasyon sektöründeki payını artırmak amacıyla 4.5G’de yüzde 10 olan KOBİ ürünlerinden karşılama zorunluluğu, 5G için yüzde 15’e çıkarıldı. Bu adımlar, haberleşme teknolojilerinde yerli üretimin kamu ve özel sektör iş birliğiyle daha da geliştirilmesini amaçlıyor.
BTK’nın koordinasyonunda düzenlenen proje çalıştayları ve odak grup toplantıları devam ederken, Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı ile BTK destekli Haberleşme Teknolojileri Kümelenmesi tarafından yürütülen “Uçtan Uca Yerli ve Milli 5G Haberleşme Şebekesi Projesi” kapsamında geliştirilen prototip ürünlerin olgunlaşma süreçleri de hızla ilerliyor. Türkiye, bu projelerle geleceğin haberleşme teknolojilerinde küresel bir oyuncu olmayı hedefliyor.
Kaynak: https://www.trthaber.com/haber/bilim-teknoloji/45gde-hedef-asildi-sira-5gde-949574.html