BİLİM

Acı Yedikten Sonra Yediğimiz Şeyleri Neden Olduğundan Daha Sıcak Algılarız?

acı biberin içindeki kapsaisin adlı molekül, ağız ve dil dokularında bulunan trpv1 reseptörlerini uyarır. bu reseptörlerin normal görevi yüksek sıcaklıkları ve dokular için potansiyel tehlike oluşturabilecek ısıyı algılamaktır. başka bir ifadeyle, vücudun yanma hissini oluşturan biyolojik alarm mekanizmasının önemli bir parçasıdır.

işin ilginç tarafı, kapsaisinin bu reseptörleri aktive etmek için gerçek bir yüksek sıcaklığa ihtiyaç duymamasıdır. molekül reseptöre bağlandığında sinir sistemi, normalde yüksek sıcaklıklarda oluşacak olan sinyallere benzer sinyaller üretmeye başlar. beyin de bu sinyalleri yorumlarken bölgede güçlü bir ısı etkisi varmış gibi algılar.

bu nedenle acı tükettikten sonra dil ve ağız dokuları bir süre boyunca sıcak uyaranlara karşı daha hassas hale gelir. normal koşullarda ılık olarak algılanabilecek bir yiyecek veya içecek, bu dönemde daha sıcak hissedilebilir. bunun nedeni yiyeceğin sıcaklığının değişmesi değil, sıcaklığı algılayan sinir sisteminin geçici olarak farklı çalışmasıdır.

üstelik olay yalnızca sıcaklık hissiyle sınırlı değildir. kapsaisin, sinir uçlarında çeşitli nörokimyasal süreçleri tetikler; damarların genişlemesine, kızarıklığa, terlemeye ve yanma hissinin güçlenmesine yol açabilir. bu nedenle vücut, gerçek bir yanık olmamasına rağmen yüksek sıcaklığa maruz kalmış gibi bazı fizyolojik tepkiler verebilir.

bu mekanizma, naneli ürünlerde bulunan mentolün etkisine belirli ölçüde benzer. mentol, soğukluğu algılayan trpm8 reseptörlerini uyararak ortamın gerçek sıcaklığı değişmediği halde serinlik hissi oluşturur. kapsaisin ise aynı prensibin sıcaklık tarafındaki karşılığı olarak düşünülebilir.

bu yüzden acı bir yemek yedikten sonra:

– çay veya kahve normalden daha sıcak gelebilir.
– çorba gibi sıcak yiyecekler daha yoğun bir yanma hissi oluşturabilir.
– bazı durumlarda oda sıcaklığındaki içecekler bile beklenenden daha ılık algılanabilir.

ayrıca birçok kişinin düşündüğünün aksine su, acı hissini gidermede çok etkili değildir. bunun nedeni kapsaisinin suda iyi çözünmemesidir. buna karşılık süt ve yoğurt gibi süt ürünlerinde bulunan kazein proteini, kapsaisin moleküllerinin ağız yüzeyinden uzaklaştırılmasına yardımcı olur ve yanma hissinin daha hızlı azalmasını sağlar.

kısacası, acı yedikten sonra diğer yiyeceklerin daha sıcak hissedilmesinin nedeni yiyeceklerin fiziksel sıcaklığının değişmesi değil; kapsaisinin, sıcaklığı algılayan sinir reseptörlerini uyararak beynin sıcaklık değerlendirmesini geçici olarak değiştirmesidir. bu durum, tat duyusundan çok nörobiyoloji ve duyusal algı mekanizmalarıyla ilgilidir.

Kaynak: https://eksiseyler.com/aci-yedikten-sonra-yedigimiz-seyleri-neden-oldugundan-daha-sicak-algilariz

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir